Induló vállalkozás teendői - e-mi.hu

e-mi.hu

Online számlázó és ügyviteli rendszer

Induló vállalkozás teendői

Ha megvan az üzleti ötlete, amelyre alapítani kívánja vállalkozását számos kérdéssel szembesül a kivitelezés során. Milyen vállalkozási formát válasszak? Egyéni vállalkozást hozzak létre? Bt-t, Kft-t alapítsak? Milyen adózást válasszak? Összegyűjtöttem a legfontosabb szempontokat, amelyeket, ha megválaszol önmagának megtalálhatja a célszerű irányokat.

 

1. Induló vállalkozás gazdálkodási formája

Gazdálkodási tevékenység végezhető egyéni vállalkozóként vagy cégként.

 

Egyéni vállalkozás előnyös lehet évi 12 millió Ft árbevételig

Induló vállalkozásnak talán egyik legfontosabb kérdése, hogy a lehető legkevesebb adóvonzattal tudja felfuttatni a vállalkozását. Induló vállalkozásként szerintem érdemes elgondolkodni a KATA-s egyéni vállalkozás alapításán. Ugyanis ennek a vállalkozási formának a legalacsonyabbak az induló költségei.

  • Egyéni vállalkozás indítása ingyenes, magyarorszag.hu ügyfélkapu regisztráció kell hozzá.
  • Létrehozható, szüneteltethető és megszüntethető ügyvédi költségek nélkül, azaz nincsenek plusz költségek.
  • KATA-s egyéni vállalkozó adója kiszámítható és egyenletes, főállásban havi 50 ezer forint, mellékállásban havi 25 ezer forint, az iparűzési adó évente 50 ezer forint. Vállalkozási tevékenysége végezhető évi 12 millió Ft árbevételig.

 

 

 

Céget akarok alapítani

A leggyakoribb cégforma a betéti társaság (Bt.) és a korlátolt felelősségű társaság (Kft.)

Ha céget akar alapítani, annak picit összetettebb az alapítás folyamata

  • Alapító okiratot, társasági szerződést és aláírási címpéldányt kell készíteni. Ehhez szüksége lesz ügyvédre. Az ügyvéd ellenjegyzi az alapításhoz szükséges okiratokat. Az ellenjegyzett okiratokat az illetékes cégbírósághoz kell benyújtani elektronikus úton. A jó hír, hogy az okiratok elkészítését végző ügyvéd intézi a cégbejegyzést az illetékes cégbíróság felé.
  • A cégalapításhoz szükséges papírok cégbírósági benyújtását követően előtársaságként megkezdheti a cége a működését.
  • A cégműködéshez szüksége lesz vezető tisztségviselő, azaz ügyvezető kijelölésére. Az ügyvezetőt meg kell jelölnie az alapító okiratban vagy a társasági szerződésben.
  • Az alapító okiratban meg kell jelölni a cége tevékenységi körét a TEAOR besorolás szerint. Az aktuális TEAOR listát itt elérheti.
  • A cégalapítást követően be kell jelentkeznie a cége székhelye szerint illetékes önkormányzathoz a helyi iparűzési adó végett.
  • Cégként kamarai regisztrációs kötelezettsége van. A regisztráció éves díja 5.000 forint, amelyet minden évben meg kell fizetnie a kamara részére.
  • Cégként a cége vagyona és a saját vagyona elkülönül egymástól. Így a cége számára külön bankszámlát kell nyitnia, amennyiben 6 millió forintot meghaladja az éves árbevétele.
  • Minimum két tag kell az alapításhoz, egy beltag, és egy kültag.
  • A beltag a teljes vagyonával korlátlanul felel a cég működéséért. Azaz, ha adósságot halmoz fel a cég, akkor a magán vagyonával kell helyt állni.
  • Alapítható egy, vagy több taggal. Érdemes megfontolni, hogy egyszemélyes Kft-t alapít, mivel az egyszemélyes Kft-re évente könyvvizsgálói auditot kell végezni, ami némileg növelheti a cége működési költségeit.
  • Minimális alaptőke 3.000.000 forint.
  • Ugyanakkor a kft cégforma előnye, hogy a tagok anyagi felelőssége a cégben lévő tulajdonrészig korlátozott. Azaz maximum ennyi a vagyoni felelősség, ha a cég adósságot halmoz fel.

 

Betéti társaság fő jellemzői

  • Minimum két tag kell az alapításhoz, egy beltag, és egy kültag.
  • A beltag a teljes vagyonával korlátlanul felel a cég működéséért. Azaz, ha adósságot halmoz fel a cég, akkor a magán vagyonával kell helyt állni.

 

Korlátolt felelősségű társaság fő jellemzői

  • Alapítható egy, vagy több taggal. Érdemes megfontolni, hogy egyszemélyes Kft-t alapít, mivel az egyszemélyes Kft-re évente könyvvizsgálói auditot kell végezni, ami némileg növelheti a cége működési költségeit.
  • Minimális alaptőke 3.000.000 forint.
  • Ugyanakkor a kft cégforma előnye, hogy a tagok anyagi felelőssége a cégben lévő tulajdonrészig korlátozott. Azaz maximum ennyi a vagyoni felelősség, ha a cég adósságot halmoz fel.

 

Mindkét cégforma estén azonban fennáll, hogy az ügyvezető a teljes vagyonával felel a cég működéséért. Ugyanakkor a tagok vagyoni felelősség terhe miatt célszerű Kft. alapítania, akkor is ha a Kft alapítás induló költsége némileg magasabb, mint a Bt esetében.

 

 

2. Áfás vagy Áfa mentes?

A második fontos kérdés az, hogy tevékenységünket Áfásan vagy Áfa mentesen végezzük-e?

 

Ennek eldöntésére érdemes felmérni, hogy milyen költségvonzattal végezzük tevékenységünket. Vegyük például, ha szolgáltatást nyújt, akkor alacsony a költségvonzata, azaz nem lesz túl sok visszaigényelhető Áfája. Ekkor érdemes alanyi mentesként végezni tevékenységünket, mivel ekkor az Áfa mértékével olcsóbban végezheti tevékenységét. Alanyi mentesség egyetlen hátulütője, hogy pl. számítógép vásárlás Áfája nem igényelhető vissza. Ez verseny előnyt jelenthet az Ön számára. Kifejezetten igaz, amikor szolgáltatásunkat magánszemélyek számára nyújtja.

 

Ha a célja a vállalkozók, vállalatok számára feladatot végezni, akkor a megbízói számára sokad rendű kérdés, hogy Áfásan vagy Áfa mentesen végzi a szolgáltatását. Ebben az esetben célszerű Áfásnak lennie, mert Áfa fizetési kötelezettségét csökkentheti a költség oldalon felmerült Áfa fizetési kötelezettséggel. Alap esetben az Áfa körbe tartozó vállalkozásoknak a számla kiállítását követő Áfa bevalláskor be kell fizetnie az Áfát, akkor is, ha az adott számla bevétele még nem érkezett be. Röviden szólva elő kell finanszírozni az Áfa összegét, azaz hitelezünk az államnak.

 

Áfa kör esetén lehetőség van pénzforgalmi elszámolást választani. Ezt a lehetőséget érdemes választani, mert az Áfa fizetési kötelezettség akkor áll be, amikor bevételünk is beérkezett. Ezen segít a pénzforgalmi Az e-mi.hu számlázó csomagjával is követheti a bevételeit és megbízható adatforrásként használhatja az áfa bevallásai elkészítéséhez. A pénzforgalmi Áfa másik oldala, hogy a költség számlák után akkor lehet az Áfát levonni, ha kifizette a számla ellenértékét. Az e-mi.hu mikro vállalkozói csomagja költség nyilvántartási funkciókkal bővített. Az e-mi.hu mikro vállalkozói csomaggal teljes körűen kézben tarthatja vállalkozása pénzügyeit.

 

Hogyan tovább 12 millió forintos árbevétel felett?

Ha a vállalkozása eléri az évi nettó 12 millió Ft-os árbevételt, akkor kötelezően Áfás lesz, és 2 évig nem választhatja az alanyi mentességet. Katánál a 12 millió Ft felett jön a 40%-os adó, ami már annyira nem éri meg. Itt jön az a pont, hogy érdemes elgondolkodni majd más gazdálkodási formán.

 

3. Kikre lesz szüksége a vállalkozásában?

A vállalkozás életében 5 nagyon fontos adminisztratív feladat és szerepkör van, amit el kell látni. A jó hír, hogy ebből 2 szerepkört be tud tölteni

  1. Tervezés, piacképes termék vagy szolgáltatás kialakítása (termékfejlesztés), ehhez ért a legjobban, ezért is indítja a vállalkozását.
  2. Pénzügyek kezelése: számlázás, szállítói számlák kezelése, követeléskezelés, pénzügyi tervezés, likviditás biztosítása, cash flow tervezés hogy stabil legyen a vállalkozása pénzügye, kontrolling
  3. Ügyvéd: cégalapítás és cégeljárások, jogi ügyletekben tanácsadás és képviselet
  4. Könyvelő: könyvelés, bérszámfejtés, NAV és Önkormányzati kapcsolattartás
  5. Adótanácsadó: legtöbbször a könyvelő is bír a megfelelő információkkal, hogyan tudja optimalizálni az adófizetését

 

4. Mennyi profitot fog termelni a vállalkozásom?

Cégalapítás előtt tisztában kell lennie, hogy a várható bevételei és a felmerülő költségei tükrében megéri-e a cégalapítás. Kicsit tyúk vagy tojás kérdés. Amíg nem megyek ki a piacra, addig honnan tudjam, hogy mekkora lesz a profitom.

A jó hírem, van rá módszer, amivel alaposan körbe járva meg tudja becsülni a vállalkozása profit termelő képességét. Most nyisson egy excel táblát. Három fő csoportban kezdjen gondolkodni:

  1. Várható forgalom: mikor és hol fognak tőlem vásárolni a vevőim, hányan lesznek? Mekkora kapacitással tudok majd dolgozni?
  2. Miért és mennyit fognak fizetni a leendő vevőim? Azaz mekkora lesz az átlagos termékkosár. A várható forgalom és az átlagos termékkosár szorzata fogja megadni mennyi lesz a várható bevétele.
  3. Mekkora lesz a költségem? Állandó és változó költségeim

 

Mit fog adni ez a tábla, ha elkészíti?

  • megmutatja mekkora forgalmat kell elérnie, ahol profit termelés beindul
  • megmutatja meddig és mennyit kell finanszírozni
  • megmutatja milyen értékesítési akciótervet fogalmazzon meg és hajtson végre.

A tervezéshez készítettem egy átfogó sémát, ami segít átgondolni a vállalkozása profittermelő képességét.

 

5. Adminisztráció, számlázás, cash flow, stb. - ebben tudunk segíteni

Válasszon egy jó könyvelőt, hogy az üzletének építésével tudjon foglalkozni és ne a könyveléssel kelljen bíbelődnie. Ugyanakkor a pénzügyek kordában tartása továbbra is az ön feladata lesz.

A pénzügyekhez válasszon egy olyan üzleti szoftvert, ami megfelel a vállalkozása jelen és a jövőbeli igényeinek. Kezdetben elég lehet egy számlázó program is, de a későbbiekben már szüksége lesz jövőbe mutató cash flow kezelésre is alkalmas programra. Az e-mi.hu szolgáltatás csomagjai támogatják a növekvő pénzügyi ingényeket, szolgáltatás csomagokat a növekvő mértékű feladatok ellátására építettük fel.

 

Jól tudjuk, mennyi költséggel jár egy vállalkozás beindítása. Üzleti filozófiánk szerint 6 hónapos ingyenes használattal támogatjuk az induló vállalkozásokat. Annyi a teendője, hogy a regisztrációt követően az írjon nekünk üzenetküldőn keresztül, hogy igénybe kívánja venni az induló vállalkozások kedvezményét.

 

Regisztráció
Itt létrehozhatja vállalkozása e-mi.hu fiókját










 

 

6. Üzleti terv elkészítése

Ha a vállalkozásának beindításához külső forrásra lesz szüksége, akkor elengedhetetlen lesz, hogy üzleti tervet készítsen.

Úgy gondolom, alapvetően 3 tényezőt kell átgondolnia, hogy vállalkozása sikerrel elinduljon.

  1. Minden vállalkozás működése a cashflow egyensúlyon áll, vagy bukik. Azaz a legfontosabb, hogy konzervatív szemléletű tervezéssel készítse el a cashflow tervét. A cashflow tervezés leegyszerűsítve a kiadások és a bevételek összehangolását jelenti. A konzervatív tervezés lényege pedig, hogy a bevételeket alul-, a költségeket túltervezze. A cashflow terv segítségével elkerülheti, hogy eleve veszteséget termelő vállalkozásba kezdjen. Cashflow terv készítésével és használatával vállalkozása gazdálkodása áttekinthető és tervezhető lesz, hosszú távon is. Működő vállalkozás esetén a Cashflow terv használatával elkerülheti, hogy olyan kiadásokra költsön, amire nincs fedezete, vagy éppen nincs is szükséges. Következetes cashflow-val megőrizheti vállalkozása pénzügyi egyensúlyát.
  2. Értékesítési/eladási folyamatok: ki a célközönsége, hogyan érhetik az ön vállalkozását, hogyan lehet öntől vásárolni
  3. Ügyfél kommunikáció: mérje fel, ügyfelei milyen fórumokon keresztül tájékozódnak, ehhez kell illesztenie a kommunikációs eszközöket (közösségi fórumok, szájhagyomány, pozitív referenciák, hirdetések, netes eszközök, nyomtatott eszközök)

Az utolsó kettő pontra állítson fel cselekvési tervet, mérhető határidőkkel és elvárt eredményekkel.

 

6.1 Az üzleti terv célja

Cél az üzleti ötletének megvalósítás vizsgálata. Az üzleti tervét úgy készítse el, hogy a terve megvalósítása során – külső finanszírozás bevonására - odaadható legyen

  • Hitelezők meggyőzése külső forrás bevonásakor
  • Üzleti partnerek tájékoztatása
  • Tulajdonostársak, vagy lehetséges befektetők meggyőzése

 

6.2 Az üzleti terv alapelvei

Az üzleti tervnek a következő alapelveknek kell megfelelnie:

  • Igényesség: alapos információgyűjtés szükséges a vállalkozásról, illetve az egyes elvégzendő feladatokról, a vállalkozás majdani tevékenységeiről.
  • Realitás: az a legjobb, ha az üzleti terv nem túl optimista vagy pesszimista, hanem reális. Pénzügyi tervéből készíthet 3 változatot optimista, középértékű, pesszimista változatokban.
  • Szakszerűség: ismerje az adott iparágat, szakmát. Magabiztosan és helyesen használja annak nyelvezetét. Az esetleges pongyola megfogalmazások, szakmaiatlan kifejezések következtében ugyanis meginoghat az olvasó cégbe (tervekbe) vetett bizalma.
  • Jövőbeliség: jövőbeli feladatok lehetséges körülményeinek feltárása. Célszerű múltbéli adatokra támaszkodni, piaci trendeket figyelembe venni.
  • Teljes körűség: átfogóan elemezze az adott tevékenységet, annak körülményeit, illetve a lehetséges hatásokat (mikro és makrogazdasági trendek, világpiaci trendek, jogszabályok változása, gazdasági gyakorlat, környezetvédelmi és társadalmi elvárások).
  • Konformitás: a különböző területeken végzett tevékenységek számszakilag és logikailag összhangban legyenek a vállalkozás céljaival.
  • Dinamikusság: a környezeti, működési változásokat figyelembe tudja venni.
  • Lényegre törekvés: főleg konkrétumokat tartalmazzon
  • Megalapozottság: a legfontosabb következtetések legyenek tényekkel alátámasztva (piackutatás, statisztika), lehetőleg több, egymástól független forrásból. Ennek hiányában könnyen a vágyainkat fogalmazzuk meg.

 

6.3 Az üzleti terv javasolt felépítése

  • Cég általános bemutatása
  • Vezetői összefoglaló
  • Megvalósíthatósági tanulmány
  • Működési terv
  • Marketing terv
    • marketing kutatás
    • marketing stratégia
  • Szervezeti felépítés
  • Pénzügyi terv
    • mérleg tervezés
    • likviditás tervezés
    • megtérülés elemzés
    • kockázat elemzés
    • meglévő és szükséges erőforrások elemzése
    • eredmény tervezés
  • Függelék mellékletek

 

Cikk szerzője: Huszti Gergely