Szolgáltató választás szempontjai
A piacon számos számlázási, ügyviteli, cégmenedzsment program érhető el. Komplex és kihívásokban gazdag a különböző szolgáltatók ajánlásai között eligazodni. A programszolgáltató kiválasztásával hosszú távú kapcsolat, szinte házasság jön létre. Ezért is fontos alaposan előkészíteni a döntésünket.
A felelős döntés meghozatalához hozzátartozik számos olyan szempont is, amit érdemes megfontolni.
Cikkemben összegyűjtöm azokat a szempontokat, amelyekről úgy gondolom, hogy mindenképpen javasolt figyelembe venni a döntése meghozatala során.
Mi a legfontosabb cél egy számlázási vagy ügyviteli rendszer használatával?
1. Vállalkozásunk fejlődését támogassa hosszú távon is. A döntés hosszú távra szól, legalább 5-10 évre.
2. Ügyvitelünket lehetőleg egyszerűsítse, csökkentse az adminisztrációra fordítandó időt.
3. Rejtett költségekkel együtt is finanszírozható legyen.
Mérje fel a jelenlegi és a jövőbeli igényeit!
A jelenlegi igényeken túl hosszú távon kell gondolkodni, mivel a jelenlegi döntésével hosszú távon fogja elkötelezni cégét. Első lépésként mérje fel a jelenlegi támogatási igényeit, mérje fel pontosan a cégvezetési szokásait. Tervezze meg, hogy 3-5 év múlva hova szeretné cégét fejleszteni. Írja le terveit, amely egyúttal a jelen és a jövő ügyvitel támogatási szükségleteit is jelenti. Például:
- Jelenlegi szükségletem: számlatömb helyett gépi számlát szeretnék kiállítani, lehetőség szerint bárhonnan, bármikor elérhető programmal.
- Jövőre: szeretném mérni, hogy a cégem bevétele mire megy el.
- 2 év múlva lesz 4-5 nagy ügyfelem, és emellett hetente egy-egy kisebb fizetős ügyet megoldok, a cégem stabilan fejlődik, szeretném előre látni mikor mennyi bevételre számíthatok, több számlát állítok ki, mint amennyinek átlátom a kifizetési ütemét. Tudatosan tervezem a cégem pénzügyeit.
- 5 év múlva 100 ügyfelem részére nyújtok szolgáltatást. Ahhoz, hogy időben minden munkám ki legyen számlázva, minden bevételem beérkezzen, szükségem van arra, hogy az ügyviteli rendszerem a kezem alá dolgozzon.
Térképezze fel a rejtett költségeket is!
Vegyük például az elektronikus számlázást. Az általános ismeretek szerint olcsóbb számlázási megoldást jelent, mind a papír alapú számlázás. Pénzügyi oldalról vizsgálva a papír alapú és az elektronikus számlakiállítás költségszerkezete a következőképpen néz ki:
Költségelem |
Elektronikus számla |
Papír alapú számla |
Program költsége |
500-1 000 Ft / hónap költség környékén elérheti |
A piacon elérhetőek ingyenes programok is, de győződjön meg, hogy miért is ingyenes. Alapigazság, hogy nincs ingyen ebéd. |
Egy számla kiállítás díja (időbélyeg) |
25-50 Ft / számla |
Nincs ilyen költsége |
Anyagköltség |
Nincs ilyen költsége |
Papír, nyomtatás |
Ügyfél hozzájárulás megszerzése |
Nézze meg hogy a szolgáltató biztosít-e funkciót arra, hogy beszerezze az ügyfelei hozzájárulását. |
Nincs ilyen költsége |
Számla megőrzésének költsége |
5-10 Ft/év/számla 8 éven keresztül (rejtett költség lehet) |
Sztenderd irattárazása részeként tárolhatja el számláit |
Kézbesítés költsége |
Nincs költsége, de nézze meg, hogy a szolgáltató biztosít-e lehetőséget a számla hitelességének ellenőrzésére |
Költsége a kézbesítés módja szerint változik. |
A fenti összefoglaló alapján látható, hogy az elektronikus számlázással viszonylag magas állandó költséggel számolhat, amíg a papír alapú számlázás esetén valójában a kézbesítés módja határozza meg, hogy mennyibe is kerül a számlázás.
Az igényei alapján állítsa össze az értékelési szempontrendszerét!
Az értékelési szempontrendszerét bontsa 3 fő csoportra:
- Listázza fel az elvárt funkciókat a jelen és a jövőbeli igényei szerint. Vegye fel szempontként hogy a szolgáltató által nyújtott kínálat lehetővé teszi-e az igényei szerinti funkcionális bővülést (csomagváltást);
- Szolgáltató ajánlata szerinti díjak;
- A szolgáltatás igénybevételének egyéb költségei.
Ez a lista támpontja és segítsége lesz abban, hogy objektíven kiválassza az Önnek leginkább megfelelő szolgáltatást.
Most már elindulhat, hogy feltérképezze a kínálatot és kiválassza azt a programot, amelyre szüksége van. Nézze meg, hogy az adott szolgáltató kínálata megfelel-e a jelenlegi, és leginkább a jövőbeli üzleti igényeinek. Mindig tartsa szem előtt, hogy hosszú távú döntést fog meghozni. A legtöbb szolgáltató a programjait csomagokban értékesíti, így előnyben részesítheti azokat, akik egyaránt képesek a jelenlegi és a jövőbeli igényeit teljesíteni.
Az e-MI.hu több, mint számlázás. Tudatos cashflow menedzsmentet, hatékony adminisztrációt és képben tartott gazdálkodást valósíthat meg. Ha tudatosan és következetesen irányítja cége pénzügyeit, jelentősen lecsökkentheti a finanszírozás kockázatát. Mindehhez a legjobb online eszköze az e-MI.hu, amelyet a jelen és a jövőbeli igényeihez igazodva használhat. Az e-MI.hu cégvezetésre született.